e-ÁFA könyvelői szemmel
Sokféle híradással találkozhatunk azzal kapcsolatban, hogy egyszerűsödni fog a vállalkozások élete a 2024-ben bevezetésre kerülő e-ÁFA rendszerének köszönhetően.
Mivel az e-SZJA egy valóban jól működő rendszer, ami komoly segítséget jelent számos magánszemélyeknek a jövedelemadózásával kapcsolatban, sokan úgy érezhetik, hamarosan ezen a téren sem lesz szükség könyvelőre. Azonban van néhány nagyon fontos különbség.
Az e-SZJA esetében szinte mindig igaz, hogy ami bekerült a bevallás tervezetbe, az helyesen szerepel ott, legfeljebb kiegészítésre szorul, ha van olyan információ, ami nem állt az adóhivatal rendelkezésére (kedvezmények, bérbeadásból vagy más speciális forrásból származó jövedelmek)
Miért nagyon más az ÁFA, mint a magánszemélyek SZJA-ja?
A legfontosabb különbség talán, hogy a NAV számára rendelkezésre álló információknak az ÁFA esetében nem biztos, hogy be szabad kerülnie a bevallásba! (Ha olyan ÁFA kerül levonásba, aminek nem lenne szabad, azt késedelmi pótlékkal és elbírálás alapján esetleg bírsággal bünteti a NAV)
A teljesség igénye nélkül néhány gyakori eset:
- üzemanyag: a legtöbb vállalkozás nem igényelheti vissza a személygépkocsik tankolásának ÁFÁ-ját
- reprezentációs költségek (pl ásványvíz, kávé…)
- nem a vállalkozás érdekében felmerült költségek: számos vállalkozásnál él az a sajnálatos gyakorlat, hogy a tulajdonosok, netán alkalmazottak számlát kérnek a cég nevére, “hátha elszámolható” alapon. Ha nem számolható el a költség, természetesen az is jogtalan, ha az ÁFÁ-ját visszaigénylik.
- Előfordulhat, hogy valaki rossz adószámot diktál be számla kéréskor, így olyan számla kerülhet a cégünk nevére (hiszen a NAV nem a név, hanem az adószám alapján sorolja be a számlákat), amelyhez semmi közünk, így természetesen az ÁFÁ-ját sem igényelhetjük vissza/vonhatjuk le
- Elvileg csak olyan számla ÁFÁ-ja helyezhető levonásba, amely esetében a bizonylat a birtokunkban van. Ha a cég elvesztette a számlát, kérhető hiteles másolat, azonban ez nem mindig gördülékeny folyamat. A NAV-nak természetesen nem lehet információja arról, hogy a kiállított bizonylat papíros példánya merre jár.
A fenti felsorolás bőven nem teljes körű, viszont talán ezek a leggyakoribb olyan esetek, amelyek a kis cégek mindennapjaiban is előfordulhatnak. Így bár az e-ÁFA idővel lehet hasznos segédlet, automatikusan elfogadni annál a vállalkozásnál sem javasolt, ahol “nincs semmi extra”.
Az új rendszer természetesen még most indul, egyeztetésre mindenképp hasznos forrás lehet és van rá esély, hogy folyamatosan finomítani fogják. Ebben az írásban csak szerettünk volna rámutatni, hogy amennyiben valaki nyugodtan szeretne aludni, jobb, ha továbbra is szakember bevonásával készíti el bevallásait.
2024.02.01.